اردوگاه يا زندان
ارسالي وحيد صمدی ارسالي وحيد صمدی


اين اردوگاه که در اصل براي زنداني کردن کشتي نشينان سرکش اتباع هائيتي تعبيه شده بود و در نظر داشتند مهاجرين هائيتيايي ناقل ايدز را در آن اسير کنند اما درست روز ١٣ نوامبر ٢٠٠١ ، يعني روز به قدرت رسيدن ائتلاف شمال در افغانستان ، حکم رياست جمهوري آمريکا مبني بر تشکيل مرکز بازداشتگاه گوانتانامو صادر شد . تا در این مکان بر عمر و روح « دشمنان محارب » مورد نظر جورج بوش سوهان رنج و عذاب کشیده شود. به طوری که از حدود دو سال پيش ، بالغ بر ٦٦٠ نفر ،از « دشمنان محارب » ، ايالات متحده که در افغانستان يا پاکستان دستگيرشده ويا توسط کشور ديگري تحويل داده شده اند، در پايگاه نظامي آمريکا ، گوانتاناموي کوبا ، در انزواي کامل زنداني ميباشند . اين عمل که کليه قوانين بين المللي را نقض مي کند تنها بر پايه حکمي از رئيس جمهور ايالات متحده استوار است که به بهانه وضعيت جنگي عليه تروريسم ، دربند کشيدن اين افراد را در واقع توجيه مي کند . هنوز هيچ کيفر خواست رسمي عليه زندانيان اعلام نشده است و کميسيونهاي نظامي اي که از سال ٢٠٠١ براي رسيدگي به کار زندانيان ، وعده داده شده بود، هنوز تشکيل نشده اند. خانم « وندي پاتن » مدير بخش حقوقي سازمان ديده بان حقوق بشر می گوید : « دستگاه بوش حاضر نيست اين « دشمنان محارب » را به مثابه اسير جنگي تلقي کند ، در عين حال حاضر هم نيست تا دادگاهي معتبر وضعيت اين افراد را روشن سازد ، چنانکه کنوانسيون ژنو الزام می دارد، به خصوص این که آمريکا نيز جزء امضا کنندگان آن ميباشد.
کميسيون هاي نظامي که درخواست تجديد نظر در دادگاههاي مستقل را به رسميت نمي شناسند ، متضمن رعايت حق برخورداري از محاکمه عادلانه نيستند .دولت آمريکا براي دفاع از اين کميسيونهاي نظامي مطرح مي کند که هدف جلوگيري از درز اخبار حساس به خارج از دادگاههاست . « در ٩ نوامبر گذشته « آل گور » رقیب پیشین جورج بوش نیز در کنفرانسي در مرکز بررسي حقوق اساسي واشنگتن گفت « : مسئله زندانيان گوانتانامو چهره آمريکا را در سراسر جهان و حتي در نزد متحدينش خدشه دار کرده و می کند ... وضعيت خارجياني که در گوانتانامو اسير ميباشند بايد توسط مراجع حقوقي ، همانطور که در کنوانسيون ژنو پيش بيني شده است ، بررسي شود . » او سپس با لحن طعن آمیز اضافه کرد : « شيوه اي که رامسفيلد براي حل اين مشکل در نظر گرفته است همانقدر فکر شده و دقيق است که برنامه او براي بعد از جنگ در عراق !... » گفتنی است علي رغم حضور چند روزه در این پايگاه نظامي ، اجازه تماس با هيچ يک از زندانيان به روزنامه نگاران داده نشد . مامورين جنرال « جيوفري ميلر » ، فرمانده اردوگاه و مسئول هماهنگي نيروهاي ضربتي که مستقيما از پنتاگون دستور مي گيرد ، بر اجراي اين دستور نظارت داشتند. حتی آنها اظهار می داشتند که زندانیان در این مکان پوشیده از خزه و گیاهان سبز احساس خوشبختی می کنند! و در حالی که ژورناليستان سوار لاري های ارتش برای بازگشت بودند معاون ریس با صدای بسیار بلند می گوید : « موفق باشید دوستان ! هنگام بازگشت حتما بنویسید که ما در جنگ علیه ترور پیروز خواهیم شد ! » در حالی که نمی داند کاخ سفید با این اقدام ضد انسانی، اعتبار خود را در نزد تمام افکار عمومی جهان از دست داده است . و نمونه بارز آن افکار عمومی خود امریکائیان است که از برخورد صريح کميته بين المللي صليب سرخ، که معمولا بي طرف مي ماند، متعجب شد . چرا که کميته به سختي وضعيت نااميد کننده زندانيان را که در فقدان کامل دورنما به سر مي برند ، محکوم کرد .
جالب اينکه اخيراً در حدود هفتاد نفر از افغان های که مدت طولانيي را بدون سرنوشت در آنجا به ظن همکاری با طالبان و القاعده به سربرده بودند،آزاد گرديده و از اينکه جرم شان ثابت نگرديده بود،دوباره به افغانستان بازگردانده شدند و دولت افغانستان با اهدای يک دست لباس خواست به زعم خود،آنان را اعاده حيثيت نموده و پوزش بخواهد!
January 23rd, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی